
Wind Industry Money Behind 
Media Misinformation About 
Whale Deaths 
Increased boat traffic and high-decibel sonar mapping of the ocean floor by 
the wind energy industry are behind the rising deaths of whales and other 
cetaceans off the East Coast over the last six years and could make the 
North Atlantic Right whale extinct, according to researchers featured in a 
new documentary, ”Thrown To The Wind.” Data analyst Lisa Linowes found 
that increased boat traffic from offshore wind construction strongly 
correlates with whale deaths. Researcher Rob Rand discovered the wind 
industry engaging in high-decibel sonar mapping, which scientists say can 
split mothers from their calves, send them to poorer feeding grounds to 
escape the noise, and drive them into highly trafficked boat lanes where 
they face a higher likelihood of being struck by a boat and killed.

The people who run the U.S. government agencies in charge of protecting 
the whales have either conducted similar research, come to the same 
conclusions, and covered them up, or they had not done the research, in 
which case they lied to the public when they claimed to have looked into 
the matter and determined that the wind industry was not behind the whale 
deaths. Either way, the killing of whales by the wind industry and the role of 
the US government is one of the greatest environmental scandals in the 
world.

And yet the mainstream news media have to date not only failed to cover it, 
they have themselves spread misinformation. The New York Times’ top 
environment writer, Lisa Friedman, relied entirely on US government 
sources when she called the connection between the wind industry and 
whale deaths “misinformation.” AP also relied entirely on government 
sources when it ran an article sub-headlined, “Whale Deaths Not Linked to 
Wind Prep Work.” USA Today dismissed the connection as “cynical 
disinformation.” And the Guardian falsely suggested that conservationists 

https://public.substack.com/p/why-this-documentary-may-save-the
https://www.nytimes.com/2023/07/05/climate/wind-farm-new-jersey-coast.html
https://apnews.com/article/science-animals-atlantic-city-climate-and-environment-whales-5f3c0c1299295e28030512c21c885b9b
https://www.usatoday.com/story/news/nation/2023/02/11/whale-deaths-and-windmills/11178432002/
https://www.theguardian.com/environment/2023/jul/17/anti-wind-farm-whale-defenders-fossil-fuel-industry


raising the alarm had secret ties to “right-wing think tanks” and the oil and 
gas industry.

What’s more, the New York Times, the AP, the Guardian, USA Today, and 
most other mainstream news publications that have published articles on 
the North Atlantic Right Whale’s dwindling numbers either didn’t mention 
offshore wind construction as a potential factor or inappropriately dismissed 
it.

Not all mainstream media publications waved away a potential connection 
between the wind industry and the dead whales or dismissed all opponents 
of the project as lackeys of the fossil fuel industry. Bloomberg last 
November reported, “Planned wind projects off the New England coast 
threaten to harm the region’s dwindling population of endangered right 
whales, according to a US government marine scientist.” The reporter, 
Jennifer Dlhouey, even filed a Freedom of Information Act to get the 
information.

Dlhouey was the only mainstream reporter to report on the strongly-worded 
warning by scientist Sean Hayes of the National Oceanic and Atmospheric 
Administration. “Additional noise, vessel traffic, and habitat modifications 
due to offshore wind development will likely cause added stress that could 
result in additional population consequences to a species that is already 
experiencing rapid decline,” Hayes said in his letter, which Bloomberg 
quoted.

The Washington Post reported on the proximity of the dead whales to the 
wind turbine construction. “The [dead] humpback was one of nine large 
whales to get stranded over six weeks on or near beaches in the Northeast, 
not far from where developers of hundreds of offshore wind turbines are 
engaged in a flurry of preconstruction activity.”

And the Post was rare among publications in at least suggesting the whale 
conservationists were sincere in their concern. “We have an unprecedented 

https://www.nytimes.com/2023/02/28/nyregion/east-coast-whale-deaths.html
https://apnews.com/article/science-animals-atlantic-city-climate-and-environment-whales-5f3c0c1299295e28030512c21c885b9b
https://www.theguardian.com/environment/2023/jul/17/anti-wind-farm-whale-defenders-fossil-fuel-industry
https://www.usatoday.com/story/news/nation/2023/02/11/whale-deaths-and-windmills/11178432002/
https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-11-29/endangered-whales-at-risk-from-offshore-wind-us-scientist-warns#xj4y7vzkg
https://www.washingtonpost.com/business/2023/01/25/wind-turbines-whales-biden/


amount of whales dying here at the same time there is this industrial 
activity taking place on a scale that has never before happened in these 
waters,” Cindy Zipf, executive director of Clean Ocean Action, told the 
Washington Post. “Why is this not being investigated? Why are these 
companies getting a pass?”

But even the piece by the Post suggested that most of the opposition to the 
wind industry was coming from the fossil fuel industry, and ran articles 
headlined “The Value of Offshore Wind” and “An Ideal Setting For Offshore 
Wind Technology” about one of the East Coast wind farms.

What’s more, the Post, Bloomberg, and any of the news media 
organizations could have done what Environmental Progress and Public 
did and bought publicly available data on boat traffic and whale strandings, 
asked a data analyst to look for correlations, and worked with a scientist to 
conduct underwater acoustic measurements near a boat hired by the wind 
industry to map the ocean floor with sonar.

Instead, these publications promoted the wind industry. The Guardian ran 
an article headlined, “Winds of change: celebrating 30 years of offshore 
wind energy.” Politico called offshore wind a “green energy panacea” and 
the “key to European jobs, growth, and industrial revival.” And Reuters ran 
a story headlined, “Achieve 30 GW of Offshore Wind by 2030.

Why is that? Why, given the massive significance of this story, one 
involving the potential extinction of an entire whale species, and occurring 
so close to where most mainstream news reporters live, has their coverage 
been so biased?

Money Money Money 
Mainstream news media organizations claim they cover environmental 
issues, from climate change to species extinction to energy, ethically and 
objectively. They say that they have strict rules and regulations on how they 

https://www.washingtonpost.com/policies-and-standards/


approach potential conflicts of interest and that there are clear boundaries 
between editorial teams and advertising departments.

However, an investigation by Environmental Progress and Public finds that 
the Hewlett Foundation, Rockefeller Foundation, and Walton Foundation, 
which invest hundreds of millions of dollars advocating for renewable 
energy subsidies, donated millions to the Associated Press for its 
journalism on energy and the environment.

Hewlett Foundation has long funded the Conservation Law Foundation, 
Grid Lab and other organizations advocating for building wind turbines 
along most of the East Coast. Hewlett’s grants were specifically targeted 
for the “accelerated development of offshore wind.”

Funding from George Soros’ Open Society Foundations (OSF) helped pay 
for the Guardian’s article falsely claiming that the only people concerned 
about a connection between the wind industry and whale deaths were 
“right-wing think tanks.” Soros, over the last decade, invested a reported $1 
billion in renewables and other climate technology. And recently, the new 
president of OSF, Alex Soros, said “civilization is in danger of collapsing 
because of the inexorable advance of climate change.”

AP justified these grants to Public by insisting that they didn’t affect their 
coverage. “No funder has any influence over AP journalism,” a 
spokesperson for AP told Public. Hewlett says they take a “‘hands-off’ 
approach” and that they “exercise no editorial control.” The Walton Family 
Foundation gave AP $2,500,000. According to Walton, “AP retains 
complete editorial control.”

But the money was specifically part of an advocacy effort by the 
philanthropies and the Rockefeller Foundation, which makes its 
renewables-only bias clear to grantees. According to the Rockefeller 
Foundation’s tax forms, its grant to AP was awarded “In support of 
launching a climate coverage initiative that will include reporting on the 
increased and urgent need for reliable, renewable electricity in underserved 
communities worldwide.”

https://www.ap.org/about/news-values-and-principles/conflicts-of-interest/financial-interests
https://hewlett.org/grants/climate-jobs-national-resource-center-for-general-operating-support-4/
https://hewlett.org/grants/conservation-law-foundation-for-the-clean-energy-project/
https://hewlett.org/grants/gridlab-for-the-2035-offshore-wind-study-project/
https://philanthropynewsdigest.org/news/soros-to-invest-1-billion-in-clean-energy-technology-donate-100-million-to-think-tank
https://www.bloomberg.com/opinion/articles/2023-06-18/the-soros-s-billions-can-unite-the-climate-fight
https://www.waltonfamilyfoundation.org/about-us/newsroom/ahead-of-earth-day-walton-family-foundation-renews-support-to-the-associated-press-for-environmental-reporting#:~:text=Washington%2C%20D.C.%20%2D%20As%20the%20world,with%20three%20dedicated%20reporting%20positions.


AP might argue that the grants were not a conflict of interest because they 
did not come from the wind industry but instead from philanthropy.

But wind corporations, including Orsted, GE, and Siemens Energy, with a 
direct interest in building the East Coast wind farms, funded several news 
media organizations directly, including the Associated Press, the Baltimore 
Sun, Bloomberg, Axios, Financial Times, Huffington Post, Insider NJ, the 
NJ Spotlight, the New York Times, Politico, Reuters, the Guardian, Time 
Magazine, the Wall Street Journal, and the Washington Post

Public contacted 17 news media companies for this investigation, and nine 
responded. Several companies told Public that accepting money from the 
renewables industry was consistent with the practices of other media 
organizations and that their “ethics and values” sections delineate clear 
firewalls between the advertising and editorial departments.

“There is an absolute divide between the Guardian’s journalism and the 
advertising that we carry,” a spokesperson for the Guardian said, “which in 
no way affects our editorial coverage.”

But the Guardian designed Orsted’s paid advertisements to look like 
Guardian News content in a 12-part, two-year-long branded content project 
called “Power of Green.” The project involved a “multimedia execution [that] 
leveraged a variety of formats including an animated explainer video, an 
interactive experience, an infinite scroll immersive journey, and feature 
articles.” These posts are labeled as “paid for by Orsted,” but many casual 
readers may not recognize the difference, especially since the paper has 
an entire section dedicated to wind energy reporting.

The Guardian’s approach is typical of corporate media. The Washington 
Post has the “Creative Group.” Bloomberg News has “Bloomberg Media 
Studios.” The Financial Times has “FT Commercial.” The New York Times 
has T-Brand. The Baltimore Sun has “Studio 1847.”

Direct industry conflicts abound:

https://www.theguardian.com/info/2016/feb/25/guardian-news-and-media-advertising-standards
https://advertising.theguardian.com/us/labs/projects/orsted-power-of-green-case-study
https://www.theguardian.com/power-of-green/ng-interactive/2021/jan/12/renewable-energy-transition-offshore-wind
https://www.theguardian.com/power-of-green/ng-interactive/2021/jan/12/renewable-energy-transition-offshore-wind
https://www.theguardian.com/environment/windpower
https://www.washingtonpost.com/creativegroup/archive/
https://www.bloombergmedia.com/studio/
https://www.bloombergmedia.com/studio/
https://commercial.ft.com/
https://www.nytco.com/products/t-brand-studio/
https://www.studio1847.io/


• The New York Times published an interactive article about how the 
wind industry has grown and how Orsted is at the forefront of the 
movement. One paid post read, “Transitioning to renewable energy 
will not only lead to a cleaner planet — it’ll also be vital for economic 
growth”;

• The Washington Post published sponsored content for Avangrid, 
Siemens, and Chevron and ran an article headlined “An Ideal Setting 
for Offshore Wind Technology” and “The Value of Offshore Wind”;

• Reuters held an Offshore Wind conference that was sponsored by a 
number of energy companies, including Siemens Energy, National 
Grid Ventures, and Shell;

• In July 2021, Axios hosted a virtual event called Energy Forward: The 
Future of Alternative Energy, sponsored by GE, which has a major 
wind energy division, and featured the former CEO of GE Renewable 
Energy as a panelist;

• The Baltimore Sun’s expansive paid post in partnership with Orsted 
claims, “Our Future will be Powered by Wind,” has a special pull-out 
box, “Preserve Marine Life,” which claims that industrial offshore wind 
projects will serve as “marine preservation areas”;

• Bloomberg’s sponsors include wind industry component makers, 
Mitsubishi Heavy Industries, Siemens, and Cisco;

• The Financial Times published sponsored content for Vestas, EDP 
Renewables, Hekel, Fujitsu Global, and ENI. One FT article headline 
read, “Renewables drive stronger returns. It’s time to redirect 
investment.” The “partner content,” as FT calls it, was sponsored by 
Vestas, the world’s largest wind turbine manufacturer;

• Huffington Post produced a sponsored article for NRG Energy in 
2014;

• Insider NJ had a paid contract with PSE&G and published “sponsored 
content” headlined, “An Environmentally Responsible Plan to Bring 
Clean Offshore Wind Energy to New Jersey,” which claimed that 
“construction activities will be timed to avoid impacts on endangered 
species, such as the North Atlantic Right Whale, which migrates 
along the Jersey shore each year”;

• Orsted and PSE&G help fund NJ Spotlight News;
• Politico published sponsored content from Enbridge, Orsted, Polska 

Grupa Energetycza, and Equinor;

https://www.nytimes.com/paidpost/orsted/why-a-green-recovery-is-the-way-forward-in-a-post-covid-world.html
https://www.washingtonpost.com/creativegroup/sponsor/avangrid/
https://www.washingtonpost.com/creativegroup/sponsor/siemens/
https://www.washingtonpost.com/creativegroup/sponsor/chevron/
https://events.reutersevents.com/renewable-energy/offshore-wind-usa
https://futureofalternativeenergy.splashthat.com/
https://www.baltimoresun.com/paid-posts/?prx_t=iRIHAM4BQAo5kPA&ntv_acpl=1022371&ntv_acsc=0%5C
https://www.bloombergmedia.com/studio/#case-studies
http://v/
https://www.huffpost.com/entry/clean-energy-revolution_b_5698050
https://www.njspotlightnews.org/about/funders/


• Time Magazine published sponsored content for ABB Energy 
Industries, which has a wind energy division;

• The Wall Street Journal published sponsored content for Deloitte, 
which has a robust renewable energy consultancy.

Why, in the end, did so many mainstream news journalists fail to 
investigate and otherwise fairly report on one of the biggest environmental 
stories in the world? Part of the reason is surely their spiritual bias toward 
renewables. Another is their monomania around climate change. But surely 
another is that the corporations that stand to make billions of dollars 
building wind turbines along the East Coast gave their employers millions 
of dollars.

Betrayal Of Journalism And Philanthropy 

We cannot prove that the wind industry money is what caused the poor 
reporting by mainstream news media companies. Journalists are also lazy, 
obedient, and ideological. And, as noted above, two news media outlets, 
Bloomberg and the Washington Post, did better than other publications. 
And one of the most biased stories came from a publication, USA Today, for 
which we could find no evidence of wind industry advertising.

But funding from the wind industry corporations that stand to benefit directly 
from the construction of massive new wind turbines to news media 
companies constitutes a financial conflict of interest by any definition, 
including the definition that mainstream news media companies use when 
evaluating others. For decades, the media have attacked fossil fuel 
companies for funding think tanks skeptical of climate change, for example, 
because it creates the very same conflict of interest created when the wind 
industry funds news media companies.

The fact that this is the standard operating procedure of mainstream news 
media companies doesn’t change the fact that it’s a conflict of interest. Nor 
should the insistence from spokespersons for the news media companies 
that there is a firewall between the advertising departments and the news 
departments reassure us. The fact of the matter is that without the 
advertising money, the news media companies would not have the 
resources to hire the staff and publish the stories. As such, without the 

https://partners.time.com/partners/abb/addressing-the-worlds-energy-challenges/?prx_t=8xIHAN4RQA_U0PA&utm_campaign=170622&li_fat_id=9287e135-a9c6-498c-bd47-c3ec55887aed


advertiser funding, it’s unlikely that the news media companies would exist, 
at least in their present form.

Conflicts of interest create biases in myriad other ways. While news 
organizations speak of “firewalls,” they operate as a single business with a 
single staff. Employees talk with each other, and a common culture is 
developed. Most employees want to see their employers succeed, and that 
includes financially. As such, employees, including supposedly objective 
news reporters, are biased in favor of the advertisements with their 
employer, whether they are involved in negotiating fees and accepting 
payments.

While the funding of news media organizations by philanthropies that 
advocate for wind energy may be less of a conflict of interest than funding 
from the wind industry directly, it’s still a conflict of interest and may have 
played a larger role than corporate money.

There is a common culture among many advocates of renewables and 
news reporters in organizations like the New York Times, Washington Post, 
and other publications. Anyone who has watched the interactions between 
renewable energy advocates and ostensibly objective and independent 
reporters on social media platforms like X, formerly Twitter, knows of the 
conviviality and camaraderie between the two groups that is grossly 
inappropriate, given that the latter are supposed to be skeptical of the 
former. Our research suggests that one reason for this may be that they 
share the same funders.

Whatever the case, the fact that practically the entire environmental press 
corps spent the last six years watching whales die at abnormal rates as the 
wind industry expanded its activities without asking hard questions, or 
doing the most basic research, is a serious indictment of their journalism.

It’s also a serious indictment of philanthropy. Attempting to correlate 
increased boat traffic from the wind industry to whale deaths would have 
been precisely the kind of investigative journalism that Hewlett, Rockefeller, 
and Open Society Foundations claim to want to support. And yet one gets 
the feeling that nobody in any of those news media organizations would 



have dared suggesting anything like it for the simple fact that they know 
those philanthropies are in favor of industrializing the eastern seaboard 
with wind turbines, not against it. 

The experience of researching the news media opened our eyes to the 
reality of what passes for environmental journalism, and we hope it 
changes how people think of the news media. Though they claim to be 
platforms for fair, objective, and accurate investigative journalism, they 
have proven to be platforms for biased and oftentimes mean-spirited hit 
pieces against the people actually doing investigative journalism.


